Nye fotovogne måler lige så (u)præcist som de gamle

Politiets 100 nye fotovogne måler ikke mere præcist end de gamle vogne gjorde, så derfor er der også i de nye fotovogne en indbygget tolerancegrænse. Denne tolerancegrænse har derfor indflydelse på, hvor meget politiet trækker fra, når de foretager deres målinger.

Peter Stryhn, der er vicepolitiinspektør og leder af færdselsafdelingen i Midt- og Vestsjællands Politi siger til DR.dk:

– Måleudstyret er lige så præcist som det gamle, så når vi kører ud for at måle, så er der en form for usikkerhed i det udstyr.

– Hvis vi skal måle et sted, hvor det er tilladt med 50 km/t, så sætter vi udstyret til at måle dem, der kører 59 km/t, fortsætter han.

Rådet for Sikker Trafik synes det er fint med en tolerancegrænse, ifølge direktør Mogens Kjærgaard Møller, er det ikke altid til at vurdere om man kører lidt for stærkt:

– Det kan være meget vanskeligt at vurdere, om man kører 50 eller 52 km/t. Det viser speedometeret ikke altid et entydigt svar på. Så det er okay med en tolerancegrænse.

 

Speedometer misvisning – så meget må din speedometer måle forkert

 

Biler solgt i Europa må gerne vise 10 procent plus 4 km/t mere end den virkelige fart, de må dog aldrig vise lavere fart end den faktiske. Dvs. hvis din nål står på 80 km/t så kører du nok nærmere 71-75 km/t. Et andet eksempel, ved 100 km/t på speedometeret, kører en VW Golf 1,6 TDI 106 Blue Motion faktisk 91 km/t, og en Toyota Auris Hybrid er helt nede på 89 km/t.

Speedometeret i Trafik Alarm app’en til iPhone og Android måler din hastighed baseret på GPS satelitter, og er som udgangspunkt mere præcis end bilens speedometeret, så kan du få en idé om, hvad bilens speedometer skal stå på, for at køre f.eks. 80 km/t i faktisk fart. Hent vores app, og undgå irriterende fartbøder og fotofælder.